هیتر و کوره هوای گرم چیست؟
25 مارس 2019
معرفی جامع و تخصصی تجهیزات گلخانه
26 مارس 2019

دماسنج ماکزیمم مینیمم

دماسنج ماکزیمم مینیمم یا دماسنج کمینه بیشینه کلید دار  جیوه ای

این دماسنج برای اندازه‏ گیری حداکثر و حداقل دما (ماکزیمم و می‏نیمم دما) در یک شبانه‏ روز استفاده می‏ شود.
وقتی هوا گرم می‏ شود الکل شاخه سمت چپ منبسط شده و سطح جیوه در شاخه سمت چپ را پایین می‏ راند و در نتیجه سطح جیوه در شاخه سمت راست بالا می‏ رود.
وقتی هوا سرد می‏ شود الکل منقبض شده و سطح جیوه در شاخه سمت چپ بالا رفته و در نتیجه سطح جیوه در شاخه سمت راست پایین می‏ آید، ولی نشانه فولادی در جای خود باقی می‏ ماند و با گرم شده دوباره هوا، سطح جیوه در شاخه سمت چپ پایین می‏ آید ولی نشانه فولادی در جای خود باقی می‏ ماند.
بنابراین محل نشانه فولادی در شاخه سمت راست، ماکزیمم دما و محل نشانه فولادی در شاخه سمت چپ می‏نیمم دما را نشان می‏ دهد.
اگر برای یک شبانه‏ روز دیگر بخواهیم دوباره از این دماسنج استفاده کنیم بایستی نشانه‏ های فولادی را با آهنربا به سطح جیوه رساند.
دماسنج ماکزیمم مینیمم یا دماسنج کمینه بیشینه کلید دار  جیوه ای ابزاری مفید برای نمایش و ثبت تغییرات دمای محیط برحسب حداقل و حداکثر  دما میباشد.

این دماسنج ماکزیمم مینیمم از نوع آنالوگ بوده و نیازی به هیچ نوع باتری ندارد که همین باعث صرفه جویی در هزینه شما میشود. منظور از دماسنج ماکزیموم مینیموم آنالوگ اینست که داخل آن از فلز جیوه که در دمای محیط مایع میباشد ، استفاده شده است و هیچ گونه قطعه الکترونیکی در ساخت آن استفاده نشده است. و تنها دارای دو شاخص و یک کلید است که کاربر بایست با فشردن کلید مخصوص ، شاخص ها را ریست (جابجا) نماید.

این دماسنج کمینه بیشینه یکی از بهترین دماسنج های سنجش تغییرات دماست و در یکی از معتبرترین کارخانه های چینی و از روی یک مدل دماسنج حداقل حداکثر اروپاییالگو برداری شده است. طراحی این دماسنج ماکزیمم مینیمم بسیار چشم نواز بوده و از کیفیت و دوام بسیار بالایی نیز برخوردار است. در درجات حک شده روی این دماسنج از دو رنگ قرمز و مشکی برای نمایش دمای بالای صفر و زیر صفر استفاده شده است که کار خواندن اعداد و درجات دما را راحت تر میکند.

عموم مردم این دستگاه را با نام های دیگری همچون دماسنج ماکسیمم مینیمم ،دماسنج کمینه بیشینه ، دماسنج حداقل حداکثر و دماسنج یو شکل هم میشناسند.

نقاط قوت این دماسنج ماکزیمم مینیمم

از نقاط قوت این دماسنج ماکزیمم مینیمم میتوان به این موارد اشاره نمود: طراحی بسیار زیبا – قیمت ارزان – کیفیت و دوام بالا – راحتی در کار کردن با آن – راحتی در مشاهده درجات بخاطر استفاده از دو رنگ قرمز و مشکی – دارا بودن بخش سایه بان بالای دستگاه که مانند ناودان عمل کرده و مانع ورود آب بداخل دستگاه میشود.

چگونگی کار دماسنج ماکزیمم مینیمم (طرز کار دماسنج کمینه بیشینه)

ابتدا بایست با اجزای تشکیل دهنده این دماسنج ماکزیموم مینیموم آشنا شویم که از چهار بخش تشکیل شده است.

۱- بدنه پلاستیکی آن که دارای دو ستون درجه بندی شده از ۴۰- تا ۵۰+ میباشد اگر خوب دقت نمائید یک طرف آن از پایین به بالا و سمت دیگر بر عکس آن یعنی از بالا به پایین اعداد ۴۰- تا ۵۰+ حک شده است و دمای زیر صفر برنگ قرمز درج شده است بالای ستون سمت راست کلمه MAXIM بمعنای حداکثر و بالای ستون سمت چپ کلمه MINIM به معنای حداقل حک شده است.

۲- بخش شیشه ای که مایع جیوه درون آن قرار دارد و بشکل دو خط موازی همانند ریل قطار میباشد.

۳- دو عدد شاخص موجود درون بخش شیشه ای که آبی رنگ است.

۴- کلید مخصوص جابجا نمودن شاخص های آبی رنگ که در وسط این دستگاه قرار دارد.

حال که اجزای تشکیل دهنده دماسنج را شناختیم نوبت به خواندن درجه دما میرسد ابتدا میخواهیم دمای فعلی را مشاهده کنیم. کافیست بدلخواه سطح جیوه را در یکی از دو ستون شیشه ای نگاه کنیم که هر دو تقریباً یک دما را نشان میدهد که همان دمای فعلی ست (در خواندن دما دقت نمائید که سطح جیوه با عدد مقابل آن که روی بدنه درج شده ، درجه دمای حاضر را نمایش میدهد و بایست در قرائت اعداد به جهت چینش درجات یعنی از بالا به پایین یا از پایین به بالا دقت کرد تا دچار اشتباه نشوید.دمای فعلی از سمت عدد کوچک به سمت عدد بزرگ خوانده و محاسبه میشود.) این نحوه قرائت درجه دما بود که به آن اشاره نمودیم.

برای دانستن میزان تغییرات دما در هر بازه زمانی دلخواه ، بایست با فشردن و نگه داشتن کلید وسط دستگاه شاخص ها را جابجا نمائیم (توجه نمائید که هنگام فشردن کلید دماسنج را عمودی نگاه داشته باشید تا شاخص ها بر اثر نیروی جاذبه درست در جای خود یعنی بروی سطح جیوه قرار بگیرند) حال دماسنج را تا مراجعه بعدی به آن بحال خود میگذاریم پس از مراجعه مجدد به دستگاه اگر تغییرات محسوسی در دمای محیط رخ داده باشد قطعا شاخص ها با حرکت جیوه درون بخش شیشه ای جابجا خواهند شد که با قرائت درجه هم ردیف زیر شاخص ها میتوان دمای حداکثر یا حداقل را در آن بازه زمانی دلخواه تشخیص داد فرقی نمیکند که این ترک نمودن دستگاه پنج ساعت باشد یا چند سال بعد!.

خلاصه کار کردن با این دماسنج: ابتدا خواندن درجه را فرا گرفتیم سپس شاخص ها را باسطح جیوه درون بخش شیشه ای مماس نموده و دستگاه را ترک کردیم. حال برگشته ایم و میزان جابجایی شاخص ها را مشاهده میکنیم و میزان درجه را از روی بدنه قرائت نمودیم ستون سمت راست مربوط به دمای حداکثر و ستون سمت چپ مربوط به دمای حداقل میباشد. به همین راحتی!

دماسنج ماکزیمم مینیمم چیست؟

دماسنج حداقل حداکثر در واقع وسیله ای ست که به کمک آن میتوان به میزان تغییرات دما در بازه زمانی دلخواه پی برد. مثلاً فرض کنید یک باغدار هستید و گیاهان شما نسبت به نوسان دمای بیش از ۷ درجه حساس هستند ، خوب اینجاست که بایست تغییرات دمای روز تا شب باغ خود را زیر نظر بگیرید تا به سرمایه تان خسارتی وارد نشود و بتوانید این بحران را مدیریت کنید. برای اینکار شما به یک دماسنج ماکزیمم و مینیمم نیاز خواهید داشت.

موارد استفاده از دماسنج ماکزیمم و مینیمم

هر کجا که دانستن تغییرات دمای محیط ارزشمند باشد ، میتوانید از این دستگاه استفاده کنید. همچنین از این دستگاه بعنوان دماسنج محیطی دیواری هم میتوان استفاده نمود و تنها به یک عدد میخ برای نصب آن بروی دیوار نیاز خواهید داشت. بطور معمول از این دماسنج ماکزیموم مینیموم برای امور مختلفی چون گیاه پروری در گلخانه و علی الخصوص در باغداری نیز استفاده میشود و میتوان جلوی خسارات به باغدار زبده را گرفت و این مهم با اطلاع داشتن از میزان تحمل گیاهان در واکنش به تغییرات سریع دما و با استفاده از دماسنج ماکزیمم مینیموم مقدور خواهد بود.

نکات مهم نگهداری دماسنج حداقل حداکثر

۱- هیچگاه دماسنج ماکزیمم مینیمم را بر عکس ننمائید چرا که باعث ورود جیوه و شاخص ها به بخش های مخفی زیر پوشش بدنه شده که دارای دو سیلندر شیشه ای ست و  برگرداندن آن بحالت قبل کمی سخت و پر زحمت است.

۲- از قرار دادن دستگاه در دمای بیش از حد مجاز آن یا قرار دادن آن در تابش نور مستقیم آفتاب ، قرار گیری بروی وسایل گرما زا همچون بخاری حتماً پرهیز شود.

۳- از برخورد اشیا با بخش شیشه ای که بسیار شکننده است خودداری شود (این دماسنج تاریخ مصرفی ندارد و تا زمانی که آسیب فیزیکی نبیند دوام داشته و هیچگاه خراب نمیشود.)

تعمیر دماسنج بیشینه کمینه (ماکزیمم مینیمم)

گاهی اوغات سهواً و بعلت برعکس شدن دماسنج ، بخش جیوه آن بصورت قطعه قطعه (تکه تکه) میشود که در این حالت عملاً دماسنج کارایی خود را از دست میدهد. برایتعمیر دماسنج بدین شکل اقدام میکنیم. ابتدا دماسنج را از قسمت بالای آن در یک دست میگیریم بشکلی که پایین آن رو به زمین قرار بگیرد. سپس دست را بالا برده و با سرعت به سمت زمین حرکت میدهیم و نا گهان حرکت را متوقف میکنیم ، همانند اتوموبیل که سرنشین ها هنگام ترمز شدید به سمت جلو پرتاب میشوند ، جیوه دروندماسنج هم در هر دو بخش فشرده شده و فضای خالی جیوه بدین شکل پٌر میشود و مشکل مرتفع میشود و گاهی نیاز است که چند بار اینکار را تکرار نمائید. برای انجام صحیح هر چه سرعت بیشتر باشد زودتر جیوه بشکل طبیعی خود باز میگردد. (اگر هنوز اندکی جیوه کاملا مماس و فشرده نشده باشد بایستی یکبار آنرا درون فریزر قرار دهید تا جیوه در اثر دمای پایین شروع به حرکت نماید و اگر هنوز کاملا درست نشده باشد کافیست یک بار هم نزدیک یک بخاری یا دمای محیط قرار دهید تا جیوه داخل آن جابجا شده و کاملا سالم گردد.) بدین شکل دماسنج بیشینه کمینه تعمیر میشود.

مشخصات دماسنج حداقل حداکثر

  • نوع دستگاه: آنالوگ
  • رنگ: کرم
  • رنج دمای کاری: از ۴۰- درجه تا ۵۰+ درجه سانتیگراد (دمای محیط)
  • دقت دماسنجی: مثبت و منفی یک درجه سانتیگراد
  • مایع دماسنج: فلز جیوه
  • جنس بدنه: پلاستیک درجه یک و بخش جیوه ای آن از جنس شیشه شفاف میباشد.
  • ابعاد: ۲.۱ * ۶.۳ * ۲۱ سانتیمتر
  • ابعاد بسته بندی: ۳.۴ * ۹ * ۲۴ سانتیمتر
  • نوع بسته بندی: کارتن مقوایی
  • وزن خالص: ۹۵ گرم
  • وزن با بسته بندی کامل: ۱۳۴ گرم
× نیاز به مشاوره و قیمت محصولات را دارید؟