جهت دریافت مشخصات واطلاعات فنی پمپ اباراEBARA کلیک کنید

لطفا جهت مشاوره واستعلام قیمت باماتماس بگیرید
تلفن: ۲-۰۵۱۳۸۴۵۱۹۹۱ فکس: ۰۵۱۳۸۴۳۸۹۵۴ تلگرام: ۰۹۱۵۶۲۱۷۷۸۵

انواع پمپ

پمپ ها برای انتقال سیالات از مکانی به مکان دیگر به کار می روند و این کار را با مصرف انرژی انجام می دهند و در مدل های بسیار متنوع و اندازه های مختلف در بازار وجود دارند. در این نوشته سعی خواهد شد انواع پمپ به اختصار معرفی شوند تا انتخاب برای خریدار آسان شود و به همین منظور تصاویری از هرکدام برای درک بهتر قرار داده شده است.

تعریف و تاریخچه انواع پمپ

پمپ یا تلمبه وسیله ای است که سیال را توسط نیروی مکانیکی از محلی به محل دیگر جابجا می کند و از ماشین های اولیه اختراع شده توسط بشر است و قدمتش تا مصر باستان نیز برمی گردد. شادوف یکی از اولین انواع پمپ ها بود که برای کشیدن آب در تمدن های گذشته استفاده می شد. به سبب این قدمت ، امروزه انواع و کاربردهای گسترده ای در صنعت پیدا کرده است.

نوع پمپ مورد استفاده کاملا به نوع کاربردی آن وابسته است و هنگام انتخاب باید به موارد زیر توجه کرد :

  • نوع سیالی که جابجا می شود.
  • مسافتی که سیال جابجا می شود.
  • حجمی از سیال که جابجا می شود.

طراحی ها و مدل های پمپ به قدری گسترده است که انتخاب مناسب ترین پمپ برای یک نیاز به خصوص را دشوار می کند.

انواع پمپ قابل استفاده

اشکال مختلف پروانه

دسته بندی انواع پمپ ها

پمپ ها را می توان بر اساس نوع کارکرد ، نوع ساختار و موقعیت کاربرد و جنبه های زندگی تقسیم بندی کرد که البته در دسته بندی آخر هیچ لزومی ندارد که هر پمپ تنها در یک نوع کاربری قرار داشته باشد. هرکدام از دسته بندی ها می تواند راهنمایی برای انتخاب دستگاه مناسب کارکرد مورد انتظار باشد.

نمودار دسته بندی انواع پمپ از لحاظ عملکرد

دسته بندی بر اساس نوع کارکرد

اگر پمپ ها را بر اساس کارکردشان دسته بندی نماییم، به دو دسته کلی سانتریفیوژی و جابجایی مثبت (PD) تقسیم بندی می شوند. هرکدام از این انواع در ادامه توضیح داده شده اند.

انواع پمپ

انواع پمپ آب خانگی با توجه به کارایی و ویژگیهای هر یک:

نوع پمپ آب خانگی توضیحات تصویر
پمپ آب خانگی با مخزن انبساط
در این مدل پمپ‌ها تعداد دفعات سرویس کردن و کنترل بیشتر از سایر مدل‌هاست، در نتیجه هزینه بیشتری نیاز دارند و اندازه منبع انبساط بستگی مستقیم با میزان آب مصرفی دارد.
پمپ آب خانگی با کلید اتوماتیک
این مدل از نوع منبع انبساط هزینه کمتری نیاز دارند، ولی بدلیل داشتن کلید استارت اتوماتیک و روشن شده آن با باز کردن شیرآب باید میزان باز و بسته کردن شیر را درنظر گرفت درنتیجه در مصارف بالای آب پیشنهاد نمیشود.
پمپ آب بوستر
این پمپها برای افزایش فشار آب بکار میروند و با ایجاد فشار اضافی میتوانند آب را برای مسافتهای زیاد یا ارتفاعات مهیا کنند. هزینه نگهداری کمی دارند، و از سایر مدلها باصرفه‌تر بوده و برای مجتمع‌های مسکونی و مراکز بزرگ تجاری و تفریحی مناسب اند. معمولا اب فاضلاب و آبهایی که جرم دارند را نمیتوانند منتقل کنند.
پمپ آب سانترفیوژ
پمپهای سانترفیوژ میتوانند یک یا چند پروانه داشته باشند که بسته به مدل میتوانند انواع مایعات، از جمله مایعات تمیز، فاضلاب، مایعات همراه با هوا یا بخارات و همچنین مایعات با ویسکوزیته پایین را منتقل کنند و بالاترین میزان پمپاژ را بین مدلها دارند.
پمپ آب مکش انتهایی
این پمپها از دسته پمپ‌های گریز از مرکز هستند، تک پروانه‌ای بوده و بسته به نوع آن و برای هر دو کاربری مکش آب تمیز یا کثیف بکار میروند، قابلیت مکش مایعات حاوی هوا یا بخار را ندارند، و در بین مدلهای مشابه به صرفه‌ترین و کارآمدترین محسوب میشوند.
پمپ آب جتی
تنها مصرف خانگی دارند، که برای جریان‌های ضعیف بکار میروند، قابل نصب در چاه و یا بروی دهانه چاه بوده و تنها میتوانند آب را منتقل کنند.
پمپ آب خودمکش
پمپ‌های گریز از مرکزی هستند که بدون نیاز به بتونه‌کاری خارجی و یا نگهدارنده در بالای مخزن نصب میشوند، برای مکش آب استخر و یا چاه بکار میروند و میتوانند مایعات تمیز یا همراه با جرم را منتقل کنند.

 

× نیاز به مشاوره و قیمت محصولات را دارید؟