منبع انبساط (Expansion Tank)
24 مارس 2019
دماسنج ماکزیمم مینیمم
26 مارس 2019

هیتر و کوره هوای گرم چیست؟

 هیتر و کوره هوای گرم

کوره‌ هوای گرم به تجهیزات گرمایشی گفته می‌شود که هوا را مستقیماً گرم می‌کند و مستقل از سیستم‌های موتورخانه مرکزی می‌ باشد. کور هوای گرم قادر به تأمین گرمایش سوله‌ها- کارگاه‌ها- سالن‌های انتظار- سالن‌های ورزشی- بانک‌ها و … می‌باشد.

کوره‌ هوای گرم گازی و گازوئیلی و دوگانه‌ سوز در انواع پایه‌دار یا کابینتی، زمینی ایستاده و زمینی افقی و تابشی در ظرفیت‌های بالاتر تولید می‌شود، که در مدل‌های پایه‌دار و کابینتی از فن‌های آکسیال استفاده شده که به هیچ عنوان قابلیت اتصال کانال و یا نصب در خارج محیط را ندارند (به دلیل توان پایین مکش ودهش فن) و در مدل‌های زمینی عمودی و افقی از فن‌های سانتریفوژ با افت فشار استاتیک بالا جهت تأمین نیاز محیط و غلبه بر افت فشار دستگاه و مسیر کانال‌کشی استفاده می‌گردد.

انواع هیترهای صنعتی

بطور کلی در نبود یا ضعف عملکرد سیستم حرارت مرکزی ساختمان، انواع هیتر یا کوره هوا گرم می توانند به عنوان تجهیزات تامین گرما، گرمایش مورد نیاز ساختمان ها، سالن های بزرگ ، مرغداری ها ،گلخانه ها، کارخانجات ، سوله ها ، کارگاه ها ، نمایشگاه ها، بانک ها، فروشگاه های بزرگ، مساجد و… را به عهده بگیرند.

هیترها از نظر نوع سوخت مصرفی برای ایجاد گرمایش به انواع هیتر های گازی ، هیترهای گازوئیل سوز ، هیترهای دو گانه سوز و هیترهای برقی و حتی بخاری برقی کوچک و بزرگ تقسیم می شوند.(هیتر های تابشی از انواع هیترگازی محسوب می گردند)

برای تعیین ظرفیت هیتر یا کوره هوای گرم مورد نیاز سالن ها،در شرایط آب و هوایی مانند تهران معمولاً به ازاء هر متر مکعب از فضای سالن حدود ۴۰ کیلو کالری ظرفیت گرمایش (هر ساعت) در نظر گرفته می شود که در صورت نیاز کارشناسان شرکت دماتجهیز قادر به ارائه راهنمایی های موردنیاز می باشند.

کوره هوای گرم

 کوره هوای گرم دارای مشعل گازی و گازوئیلی ، برای تولید حرارت می باشد. حرارت تولید شده در اتاقک احتراق ، پس از عبور از جداره آن به هوایی که در بیرون اتاقک احتراق را احاطه کرده است منتقل می شود وآنرا به دمایی مثلا۶۰ درجه می رساند . این هوا توسط کانال به اتاق ها می رود تا پس از تبادل حرارت با دمایی پایین تر مثلا ۱۸ درجه برای کسب حرارت مجدد به دستگاه برمی گردد . عامل حرکت هوا یک بادبزن یا ونتیلاتور می باشد. درهواسازحرارت تولید شده در اتاقک احتراق دیگ به آب می رسد سپس آب گرم شده توسط الکتروپمپ وارد کویل هواساز می گردد تا هوایی را که توسط ونتیلاتور از روی کویل عبور می کند گرم کند.درصورتی که بخواهیم هوای سرد تهیه کنیم آب سرد تهیه شده در چیلر را توسط الکتروپمپ از داخل کویل سرد هواساز عبور می دهیم در این حالت هوایی که توسط ونتیلاتور از روی کویل سرد هواساز عبور می کند سرد شده وارد سیستم کانال کشی ساختمان می گردد .

 کانال هوای رفت

 هوای گرم تهیه شده در کوره هوای گرم وهوای گرم یا سرد در دستگاه هواساز توسط این کانال به قسمتهای مختلف ساختمان هدایت می شود و از طریق دریچه هایی که در سرهای انتهای کانال نصب می شود در محل مورد نظر توزیع می گردد.

 کانال هوای برگشت

 هوای گرم یا سرد توزیع شده در ساختمان پس از تبادل حرارت از طریق این کانال به دستگاه کوره هوای گرم یا هواساز بر می گردد ، از برگشت هوای بعضی از قسمتهای ساختمان از قبیل توالت و آشپزخانه به دستگاه هواساز و کوره باید جلوگیری نمود بهمین جهت این عمل محل مجهز به یک یا چند هواکش می شوند تا هوای آلوده قبل از آنکه فرصت ورود به کانال برگشت را داشته باشند به بیرون تخلیه شود.

 کانال هوای تازه

 هوای محیط زندگی انسان باید حاوی مقدار کافی اکسیژن و درجه حرارت معقولی باشد برای تامین اکسیژن فضای مسکونی گردش هوا و جایگزینی هوای قدیمی با هوای تازه نهایت اهمیت را دارد . در گذشته این هوای تازه از درز درب و پنجره ها وارد ساختمان می شد ولی اخیرا نوع ساختمان آنها طوری شده است بدین منظور از کانال هوای تازه استفاده می شود تا هوای بیرون از طریق این کانال به ورودی دستگاه هواساز یا کوره هوای گرم برسد و پس از مخلوط شدن با هوای برگشت ضمن عبور از دستگاه گرم یا سرد شده توسط کانال رفت در ساختمان توزیع شود .

 کانال هوای آلوده

 در بعضی کارخانجات که بر اثر کار دستگاههای سمی وگرد و غبار تولید می شود برای جلوگیری از بخش این مواد در فضای کارخانه و اختلال در امر تنفس کارکنان در نزدیکی محل تولید گاز یا گردو غبار دریچه های قرارمی دهند تا مواد آلوده به داخل کانال مکیده شده و از آنجا به فضای بیرون فرستاده شود در این شکل از یک دستگاه هواساز برای گرم کردن محل استفاده شده است که دارای دمپر هوای برگشت، دمپر هوای تازه ، فیلتر، کویل آبگرم ونتیلاتور می باشد.

 دمپر

 عبارت از صفحاتی است که جهت تنظیم میزان جریان هوا در کانال کشی مورد استفاده قرار می گیرد با نصب این صفحات بر روی دریچه های خروجی هوا می توان میزان وجهت هوای خروجی را تنظیم نمود ، در صورتی که عامل حرکت پره ها نیروی انسانی (دمپرسی ) گفته می شود در صورتی که برای حرکت پره ها از نیروی الکتروموتور با فرمان از کنترل کننده ها استفاده نماییم دمپر اتوماتیک نامیده می شود . در دمپرهای جلوگیری از حریق در صورت بالا رفتن درجه حرارت بواسطه حریق مسیر کانال بسته می شود تا از سرایت حریق به قسمتهای دیگر از سیستم کانال کشی جلوگیری به عمل آید.

DAMPERS-PIC

 

هیتر و کوره هوای گرم  از نظر عملکرد به انواع فن دار ، بدون فن و تابشی تقسیم می شوند. همچنین هیترها از نظر نحوه قرارگیری یا نصب نیز به سه گروه هیتر و کوره هوای گرم ایستاده ، کابینتی و هیتر های تابشی تقسیم می شوند که هیترها و کوره هوای گرم ایستاده وکابینتی از نظر عملکرد تفاوت چندانی با هم ندارند و حتی می توان گفت که از لحاظ نحوه عملکرد بسیار شبیه یکدیگر عمل می کنند و تفاوت اصلی آنها در ظاهر و نحوه نصب آنها می باشد ؛ ( در ادامه توضیحات بیشتری در این باره داده شده است. ) اما هیترهای تابشی که برمبنای گرمایش تابشی عمل می کنند ، محل نصب آنها در زیر سقف سازه های بزرگ و یا فضاهای باز می باشد که از نظر کلی دارای تفاوت های عمده ای با کوره های هوای گرم می باشند.

هیتر کابینتی :

  • هیترهای کابینتی همانطور که از نام آن ها مشخص می باشد، نوعی از هیتر است که بصورت کابینی ساخته می شود.
  • این مدل از هیترها با توجه به ارتفاع کم نسبت به کوره هوای گرم ایستاده، بیشتر در فروشگاه های بزرگ ، مساجد ، بانکها ، گلخانه ها ، مرغداری ها و… مورد استفاده قرار میگیرند و با توجه به نوع سوخت خود به سه مدل گازی – گازوئیلی و دوگانه سوز تقسیم میشوند.

* توضیح : لازم به ذکر است که ارزش حرارتی هر متر مکعب گاز طبیعی معادل ۹۲۰۰Kcal می باشد و همچنین ارزش حرارتی هر لیتر گازوئیل تقریبا معادل ۸۵۰۰Kcal می باشد.

مزایا و قابلیت های هیتر‌های کابینتی :

قابلیت نصب ترموستات محیطی جهت کنترل دقیق دمای محیط

هوارسانی بصورت مستقیم

ایجاد گرمای مطبوع و پخش یکنواخت

دارای تابلو برق مجهز

مصرف پایین برق

هیتر و کوره هوای گرم ایستاده :

هیتر و کوره هوای گرم ایستاده معمولاً در فضاهایی مانند سالن های ورزشی، سالن های صنعتی ، اماکن عمومی ، مدارس و.. که ارتفاع کف تا سقف در آن اماکن بیشتر بوده و عدم اشغال فضا و پخش یکنواخت گرما از اهمیت خاصی برخوردار است، مورد استفاده قرار می گیرد.

کوره هوای گرم ، دستگاه گرمایشی است که از طریق الکتروفن دمنده ای که درمجاورت یک مبدل حرارتی نصب شده است، پس از مکش هوای سرد از محیط و عبور این هوای سرد از مبدل حرارتی ، باعث تبادل گرما از سطوح داغ شده و هوای گرم شده را یا به صورت مستقیم یا از طریق سیستم کانال کشی به محیط منتقل می کند. این مبدل حرارتی ، گرما را بطور مستقیم از مشعل دریافت می کند. گرمایش در کوره هوای گرم و هیتر صنعتی بطور کاملا اتوماتیک بوده و مزایایی از جمله کنترل و ایمنی هوشمند سوخت و اکسیژن نسبت به سیستم های گرمایشی قدیمی دارد. تولید منواکسید کربن در دستگاه های کوره هوای گرم بدلیل احتراق کامل بسیار کم است؛گازهای خروجی حاصل از احتراق بصورت کنترل شده خارج می شود.مبدل حرارتی به وسیله لوله ای به دودکش وصل می شود تا گازهای حاصل از احتراق را تخلیه کند. کوره هوای گرم را در مدل های بزرگ می توان به کانال های مخصوص جهت انتقال گرما متصل کرد.

مزایا و قابلیت ها ی کوره هوای گرم ایستاده:

قابلیت نصب ترموستات محیطی جهت کنترل دقیق دمای محیط

قابلیت سفارش بصورت هوادهی از پایین دستگاه (معکوس)

هوارسانی بصورت مستقیم،دمپر و کانال کشی

ایجاد گرمای مطبوع و پخش یکنواخت

دارای تابلو برق مجهز با لوازم اضافی

مصرف پایین برق

 کوره هوای گرم یا بخاری صنعتیدستگاه گرمایشی است که از طریق فن دمنده ای که پشت یک مبدل حرارتی نصب شده است گرما را با پرتاب باد به محیط منتقل میکند. این مبدل حرارتی گرما را بطور مستقیم از مشعل دریافت می کند. گرمایش در کوره هوای گرم و هیتر صنعتی بطور کاملا اتوماتیک بوده و مزایایی از جمله کنترل و ایمنی هوشمند سوخت و اکسیژن نسبت به سیستم های گرمایشی قدیمی دارد. تولید منواکسید کربن در دستگاه های کوره هوای گرم بدلیل احتراق کامل بسیار کم است، همچنین مبدل حرارتی این دستگاه در مجاورت با هوا دوده تولید نمیکند. گازهای خروجی حاصل از احتراق از طریق فن اگزاست بصورت کنترل شده خارج می شود. کوره هوای گرم را در مدل های بزرگ می توان به کانال های مخصوص جهت انتقال گرما متصل کرد

هیتر و کوره هوای گرم

به طور کلی هیتر و کوره هوای گرم از سه بخش اصلی مبدل حرارتی، بادزن (فن) و مشعل تشکیل شده است.

  • مبدل حرارتی هیتر و کوره های هوای گرم: این مبدل ها معمولا از جنس استیل یا ورق های فولادی فرم دار آتش خوار ساخته میشوند. صدای ناشی از انقباض و انبساط سریع فولاد در مدل های جدید هیتر و کوره هوای گرم به دلیل نصب ترموستات fan limite control تا حدود زیادی از بین رفته است. ورق های فولادی فرم دار نسبت به مبدل های چدنی و قدیمی، از کارایی بالاتر و وزن کمتری برخوردارند.
  • بادزن (فن) : بادزن یا فن مورد استفاده در هیتر و کوره هوای گرم، هوای اتاق یا محل نصب را بطرف هیتر یا کوره هوا گرم مکش نموده و پس از عبور از روی مبدل حرارتی که منجر به انتقال حرارت و افزایش ۲۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد دمای هوا می شود، به محیط هدایت می نماید. بسیاری از این فن ها دارای موتورهای دو یا سه سرعته می باشند.
  • اگر فن یا بادزن در هیتر و کوره هوای گرم طوری قرار گرفته باشد که هوا را از مبدل حرارتی مکش نماید آن هیتر را کوره مکشی می نامند و اگر فن طوری قرار گرفته باشد که هوا را از رابط مبدل حرارتی براند، آن را هیتر یا کوره وزشی یا رانشی نامیده می شود.
  • از نظر ایمنی ، هیتر یا کوره هوای گرم از نوع وزشی بر هیتر و کوره هوا گرم مکشی ارجحیت دارد ، زیرا کوره مکشی در صورت وجود منفذی در مبدل حرارتی ، محصولات احتراق را وارد هوای محل نصب کوره هوای گرم می نماید. در هیتر ها و کوره هوای گرم از نوع مکشی اتصال بادزن (فن) به الکتروموتور بطور مستقیم یا به وسیله تسمه صورت می گیرد.
  • مشعل ها: مشعل های مورد استفاده در هیتر ها و کوره هوای گرم معمولاً از نوع گازی، گازوئیلی،دو گانه سوز، به ندرت نفتی و یا حتی برقی می باشند. مشعل های گازسوز ممکن است از نوع دمنده دار یا آتمسفریک باشند.

هیتر تابشی

هیترهای تابشی :

  • در هیتر تابشی که از انواع هیتر های گازسوز می باشند با عبور جریان شعله مشعل از درون یک لوله مشکی رنگ و u شکل مخصوص که پشت آن رفلکتور یا منعکس کننده گرما نصب شده است قادر به تابش گرما به سطح مورد نظر می باشد . تابش گرما در هیترهای تابشی مانند تابش گرما در بخاری های برقی فقط سطح مقابل هیتر را بصورت تشعشعی گرم می کند و قادر به ایجاد گرمایش پایدار در دمای هوای محل نصب نمی باشد.
  • استفاده از هیترهای تابشی ( تشعشعی ) برای گرمایش در سطح محل مورد نظر ، در سالن های وسیع و حتی فضاهای باز مناسبترین انتخاب و همراه با صرفه جویی بسیار زیادی در میزان مصرف سوخت می باشد.
  • هیترهای تابشی که در ارتفاع ۴ تا ۱۲ متری سطح زمین (بر اساس ظرفیت) نصب می شوند ، بدون نیاز به گرمایش هوای محیط ، سطح مورد نظر را گرم نموده و موجب صرفه جویی فراوان درمصرف گاز می گردند.

هیتر تابشی در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

تعمیرگاه ها، سالن های خدمات صنعتی، سالن های تولیدی، مرغداری ها، گلخانه های پرورش گل و گیاه، سالن های کشت و پرورش قارچ دکمه ای و صدفی، کارخانجات تولیدی، سالن های ورزشی، ویلاها، استخرها و هر جا و مکانی که نیاز به تامین گرما به صورت بهینه و با نازلترین مصرف سوخت باشد کاربرد داشته و گرمایی طبیعی و ایده آل را برای محیط مورد استفاده به ارمغان می آورد.

فرنیس (Furnace) یا کوره هوای گرم، نام بخشی از هیتر است که در واقع تولید هوای گرم سیستم را بر عهده دارد. محل نصب فرنیس دا خل هیتر و دارای خروجی هوای احتراق می باشد . فرنیس یا محفظه احتراق یک کوره هوای گرم با مصرف سوخت ،حرارت تولید می کند و هوا ی سرد ورودی با عبور از بین لایه های مبدل حرارتی (بدون ارتباط با محیط احتراق) گرم می گردد.

تکنولوژی به کار رفته در برخی از سیستم های پیشرفته هیتر و کوره هوای گرم با بسیاری از دستگاه های حرارتی موجود قابل مقایسه نیست ؛ زیرا در سیستم های پیشرفته علاوه بر استفاده از گرمای دودکش هیتر ، انواع بخصوصی از سیستم های کنترل و ایمنی هوشمند سوخت و اکسیژن مورد استفاده قرار می گیرند که تا حد زیادی منجر به کاهش عوامل آلاینده در هیتر ها می گردد. همچنین کنترل میزان حرارت تولیدی توسط هیتر و کوره هوای گرم از طریق دستگاه کنترل فن و دستگاه کنترل مشعلانجام میپذیرد.

مدلهای ساده تنها دارای یک مشعل و یک فن دمنده می باشند که در آنها لوله ی آتشخوار میتواند به صورت خطی، خطی متقابل و U شکل باشد. مدل خطی ساده و U شکل نسبت به سایر مدلهای این دستگاهها رایج تر می باشند. این بخاری صنعتی های گرماتاب به صورت مستقل از یکدیگر در سالن نصب میشوند و از این رو خرابی و نقص احتمالی یک گرماتاب اثری بر عملکرد سایر گرماتاب ها نخواهد داشت. مدلهای خطی به صورت خطی متقابل شامل دو مشعل و یک فن مکنده در پیکربندی جناغی در واقع مدلهای ساده با یکدیگر ترکیب شده و انتهای لوله های آتشخوار گرماتاب ها به یکدیگر پیوسته و از طریق یک فن مکنده ی مشترک محصولات احتراق خارج میشود . پیکربندی چند مشعلی از یک یا چند لوله ی سرتاسری تشکیل شده که این لوله ها توسط تعدادی مشعل در فواصل مشخص تغذیه می شوند و از طریق یک فن مکنده محصولات احتراق از انتهای لوله خارج میشود در طراحی پیکربندی جناغی و چند مشعلی بایستی متعادل نمودن افت فشار در شاخه های مختلف نیز مدنظر قرار گیرد که بدین منظور از یک دمپر به ازای هر مشعل استفاده میشود . از مهمترین مشکلات این دو نوع پیکربندی در مقایسه با مدل ساده، وابستگی گرمایش شاخه های مختلف به یکدیگر میباشد؛ چرا که برای مثال در صورت هرگونه ایراد در فن مکنده عملکرد کل مجموعه با مشکل مواجه خواهد شد و گرمایش کل سالن دچار اخلال میگردد؛ در صورتی که در مدلهای ساده تنها گرماتاب معیوب از مدار گرمایش خارج شده و سایر گرماتاب ها بدون هیچگونه مشکلی به کار خویش ادامه میدهند.

کوره هوای گرم (Hot Air Furnace )

در سال های اخیر اکثر فضاهای تجاری بزرگ و کوچک اعم از رستوران ها، بانکها و غیره در طبقات همکف ساختمان های بلند قرار گرفته اند که با توجه به کاربری مجزا و استقلال موردنیاز جهت مصرف انرژی، بهترین سیستم تهویه مطبوع (سرمایش و گرمایش) قابل استفاده، سیستم های فرنس ریم (کوره هوای گرم) می باشد. امروزه به دلیل گران شدن انرژی، استفاده از وسایل حرارتی با بازدهی بالا بسیار مورد توجه قرار گرفته و همه ی مصرف کنندگان راغبند در هزینه های گرمایش صرفه جویی نمایند. کوره هوای گرم شرکت اصفهان هواساز کاملا به تقاضای فوق پاسخ داده و با استفاده از کوتاهترین مسیر برای تبدیل انرژی سوخت های فسیلی به انرژی حرارتی، در راستای ایجاد بیشتر برای مشتریان گام برداشته است. به طوری که در کوره های مورد بحث فقط حدود ده درصد از حرارت حاصل از سوخت فسیلی از دودکش خارج شده و بقیه با فضای اطراف کوره متبادل می شود. مورد مصرف این کوره‌ها در گرمایش سالن های تولید، سالن ورزشی، کارگاه ها، اماکن عمومی، سالن های خشک کردن مواد، استخرهای شنا، سالن های پرورش دام و طیور و … می باشد. اتاق احتراق از فولاد نسوز و کلکتورها و لوله ها از فولادهای آتشخوار می باشد و بدنه کوره دو جداره ساخته شده و با پشم سنگ عایق بندی می شوند. فن های سانتریفوژ دو طرف مکش با حداقل سطح صوت، عمل هوادهی را انجام داده و دارای ترموستات کنترل دمای بدنه ی کوره و ترموستات محیطی و لیمیت کنترل می باشد که فرمان آن ها به تابلوی برق اصلی منتقل می شود و مشعل های گازسوز و گازوئیل سوز یا دوگانه روی آن ها نصب می شود .

ویژگی ها و خصوصیات کلی هیترها و کوره های هوای گرم

  • پخش کردن یکنواخت گرما در محیط
  • مصرف انرژی مناسبهوارسانی مطلوب
  • قابلیت نصب ترموستات برای کنترل درجه حرارت محیط
  • مناسب ترین گزینه برای گرمایش محیط با کاربری های متفاوت
  • ساختار کلی بدنه ی هیترها و کوره های هوای گرم

این دستگاه ها به طور کلی از قسمت هایی تشکیل شده اند که در اکثر آن ها مشترک هستند که عبارتند از:

فن بادزن

وظیفه ی اصلی این قسمت ها این است که هوای محیط را با عبور دادن از روی شعله یا مشعل گرم کند و مجددا به محیط پرتاب کند. بسیاری از فن های هوا دهی ممکن است دو سرعته یا سه سرعته باشند.

مشعل

مشعل های هیترها قسمتی هستند که وظیفه شروع عملیات گرمایش را به عهده دارند. این مشعل ها می توانند گازی ، گازوئیلی و یا دوگانه سوز باشند.
کوره
مهم ترین بخش هر دستگاه گرمایشی بخشی است که در آن سوخت مصرفی به انرژی گرمایی تبدیل می شود که به آن کوره گفته می شوند. کوره ها با تعداد شعله های متفاوت تولید می شوند و در هیتر های برقی تعداد المنت های برقی متفاوت است.

نکات مهم هنگام خرید هیترهای گرمایشی

قبل از خرید هر کدام از این دستگاه های گرمایشی بایستی به نکات زیر توجه کرد.

۱-قبل از خرید باید محاسبه دقیقی از میزان بار مورد نیاز در محیط مدنظر داشته باشیم. برای این کار و بطور تقریبی برای هر متر مکعب از فضا بایستی ۵۰ کیلو کالری گرما در نظر گرفت و همچنین در محیط های مسکونی برای هر متر مربع از مساحت ساختمان بایستی ۱۵۰ کیلو کالری گرما در نظر گرفت.
۲-شرایط نصب هر کدام از دستگاه ها با یکدیگر متفاوت هستند. قبل از خرید باید اطلاعات دقیقی از نحوه گارانتی و شرایط نصب مدل انتخابی داشته باشیم.
۳- تعیین نوع سوخت مصرفی بنا به شرایط محیط نصب

۴- داشتن هوای برگشت تازه ، همچنین تامین این هوا نباید از مکان هایی مانند حمام ، آشپزخانه ، پارکینگ و دستشویی باشد.

مواردی که موجب گردیده

تا از هیتر و کوره هوای گرم به عنوان وسیله ای ایمن ،رضایت بخش ، دوست دار سلامت انسانها و محیط زیست یاد شود، به شرح زیر می باشند:

  • هیتر و کوره هوای گرم با توجه به احتراق کامل، تولید منوکسید کربن اندکی دارد.
  • مبدل حرارتی در هیتر و کوره هوای گرم دارای آلیاژ مخصوصی است که هرگز تولید اکسید فلز معلق در فضا نمی کند. (معمولاً پاس اول لوله های آتشخوار کوره های هوای گرم را از استیل مرغوب می سازند)
  • مبدل های حرارتی هیتر و کوره هوای گرم در مجاورت ذرات معلق در هوا تولید دوده نمی نمایند.
  • احتراق در هیتر و کوره هوای گرم با سیستم تمام اتوماتیک و بدون شمعک صورت می گیرد.
  • هیتر و کوره هوای گرم دارای فن مخصوص تخلیه گاز حاصل از احتراق و اتصال به دودکش جهت خروج گازهای احتراق باشد.

مقررات و توصیه های ایمنی در استفاده از هیتر و کوره هوای گرم :

  • طبق مقررات ملی ساختمان ، نصب کوره هوای گرم در فضاهایی مانند راهروهای دسترسی ،راهروهای خروج اضطراری، سالن های اجتماعات، تئاتر و سینما مجاز نمی باشد.
  • همچنین طبق مقررات ملی ساختمان فاصله هیتر و کوره هوای گرم تا نزدیک ترین دیوار حداقل باید ۱۵ سانتی متر (۶ اینچ) باشد و حداقل فاصله اطراف هیتر و کوره هوای گرم تا هرگونه مواد قابل اشتعال ۳۰ سانتی متر(۱۲ اینچ) باشد. (اگر هنوز به یاد داشته باشید، کم توجهی به همین اصل بود که موجب آتش سوزی در حسینیه مسجد ارک تهران، وکشته شدن ۷۸ نفر و مجروح شدن صدها نفر، در ماه محرم سال ۱۳۸۳ گردید.)
  • فضای دسترسی در جلوی هیتر یا کوره هوای گرم و محل نصب مشعل نیز حداقل ۴۵ سانتی متر(۱۸ اینچ) تعریف شده است.
  • سطح مقطع آزاد و بدون مانع هر یک از کانال های هوای تازه، برگشت و رفت هوای گرم نباید از ۴٫۴ میلی متر مربع برای هر وات ظرفیت کوره کمتر باشد.(طبق مقررات ملی ساختمان)
  • تامین هوای تازه یا برگشت هیتر و کوره هوای گرم از حمام، توالت، دستشویی، آشپزخانه، پارکینگ و فضاهای پرخطر مجاز نیست. (طبق مقررات ملی ساختمان)
  • برگشت هوای گرم یک واحد آپارتمانی نباید توسط دستگاه به واحد آپارتمان دیگری فرستاده شود. (طبق مقررات ملی ساختمان)

نکات مهمی که قبل از انتحاب هیتر و کوره هوای گرم باید بدانید:

– بررسی حجم اتلاف انرژی حرارتی محل مورد نظر (دیوار – سقف – کف – پنجره) و محاسبه بار حرارتی مورد نیاز

– تعیین میزان هوای ورودی و خروجی و همچنین هوای تازه

– تعیین نوع و میزان سوخت مورد نیاز.

جت هیتر چیست؟

جت هیتر دستگاهی است که انرژی گرمایی مورد نیاز برای محیط های مختلف را تامین کرده و این کار را بر اساس فرایند داغ شده المنت ها انجام می دهد. جت هیتر ها انواع مختلفی دارند، یک نوع آن برقی بوده نوع دیگر با گازوئیل کار می کند که البته هر کدام هم معایب و محاسن خود را دارند.

جت هیتر چطور کار می کند؟

همانطور که اشاره کردیم، جت هیتر یا بوسیله برق و یا بوسیله گازوئیل فرایند تولید گرما را انجام می دهد. در جت هیتر برقی در مرحله اول المنت هایی که داخل هیتر تعبیه شده اند، شروع به گرم شدن کرده و بر اثر گرم و روشن شدن آنها گرما هم تولید خواهد شد. در مرحله بعد بوسیله فن هایی که در پشت هیتر تعبیه شده اند، جریان هوای سرد وارد محفظه دستگاه می شود و بعد از عبور کردن از جلوی المنت ها هوای مذکور گرم شده و به محیط بیرون هم گرما می بخشد. هوای گرمی که به این شیوه تولید می شود، کاملا پاکیزه بوده و هیچگونه گاز و ذرات زیان آور ندارد. در این فرایند هیچ گونه اشتعالی رخ نداده و گرمای ایجاد شدن در اثر گرم شدن المنت ها تولید و بر اساس جریان هوا به داخل فضای بیرون منتقل می شود. برای همین است که جت هیتر به عنوان یک دستگاه تولید هوای گرم سالم و پاک برای بسیاری از صنایع به خصوص صنایع غذایی که این موضوع برایشان مهم است، شناخته می شود.

جت هیتر گازوئیلی چطور کار می کند؟

هیتر گازوئیلی هم درست مانند جت هیتر برقی کار می کند با این تفاوت که گازوئیل به عنوان یک منبع سوخت و تولید کننده انرژی شروع به سوختن کرده و کوره را گرم می نماید. بعد از اینکه کوره گرم شد، فنی که داخل دستگاه تعبیه شده است، شروع به کار می کند و دقیقا مانند نوع برقی هوای سرد بیرون را به داخل کشیده و بعد از گرم کردن، آن را به بیرون و فضای سالن هدایت خواهد کرد. یک وجه تمایز مهمی که بین جت هیتر برقی و گازوئیلی وجود دارد این است که نوع گازوئیلی چون دودکش ندارد، هوای گرم را به همراه گاز های نظیر دی اکسید کربن و سایر گازهای ناشی از احتراق وارد فضا کرده و این می تواند برای برخی صنایع مضر بوده و باعث آسیب به دام و طیور آنها بشود. برای همین انتخاب نوع جت هیتر باید بر اساس نوع صنعت و جایی که قرار است، استفاده شود، باشد.

جت هیتر ها در کجا ها استفاده می شوند؟

همانطور که اشاره کردیم، بسته به نوع فضا و صنعتی که قرار است جت هیتر در آن استفاده شود، نوع آن هم تغییر می کند. مثلا در گلخانه ها باید از جت هیتر های برقی که هوای پاک و بدون گازهای خطرناک تولید می کنند، استفاده شود. استفاده از نوع گازوئیلی می تواند به گل ها آسیب زده و آنها را پژمرده نماید. سالن های دیگری مانند کارگاههای که افراد در آن حضور دارند، سالن های پرورش قارچ و برخی دیگر هم باید از نوع برقی این هیتر ها بهره ببرند.  جت هیتر های گازوئیلی را به دلیل اینکه دی اکسید کربن تولید می کنند، باید در سالن هایی نصب کرد که تهویه مطوبع درست و حسابی داشته باشند تا این گازهای مضر را خارج کند. استفاده از جت هیتر گازوئیلی با همین شرط وجود سیستم تهویه در سالن های مرغداری و پرورش طیور بلامانع است و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

راندمان جت هیتر ها

جت هیتر برقی و گازوئیلی دارای راندمان بالایی بوده و استفاده از آنها کاملا مقرون به صرفه است و هدر رفت انرژی گرمایی که تولید می کنند، بسیار پایین خواهد بود. برای همین در بسیاری از صنایع برای تولید انرژی گرمایی مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر در منطقه‌ای جغرافیایی زندگی می‌کنید که دارای زمستان‌های طولانی و سرد است، در روزهایی که دمای هوا کاهش پیدا می‌کند، نیاز به سیستم گرمایشی مناسب برای گرم کردن محیط گلخانه‌ خود خواهید داشت. برای بسیاری از گلخانه‌های پرورش گل و گیاه، وجود سیستم گرمایشی یک عامل ضروری در طول روزهای سرد زمستان است. اگر به دنبال تهیه‌ی خرید سیستم گرمایشی برای گلخانه‌ی خود هستید، ابتدا باید برآوردی از مقدار گرمای لازم برای تامین دمای مناسب گلخانه و هم‌چنین میزان اتلاف گرما را محاسبه نمایید. هنگامی که برای خرید بخاری گلخانه اقدام می‌کنید، با انواع بخاری گلخانه در بازار مواجه خواهید شد. به منظور انتخاب بخاری مناسب گلخانه‌تان باید با انواع بخاری گلخانه و ویژگی‌های هر کدام آشنایی کامل داشته باشید. هم‌چنین باید شرایط گیاهان موجود در گلخانه و ساختار گلخانه‌ی خود را در نظر بگیرید.

اتلاف گرما در گلخانه

گرمای تولید شده توسط انواع بخاری گلخانه می‌تواند به چند صورت اتلاف شود. انتقال گرما می‌تواند از جسمی به جسم دیگر اتفاق بیفتد. برای مثال گرما از طریق بدنه یا ساختمان گلخانه، از داخل به خارج گلخانه انتقال پیدا کند. هم‌چنین انتقال حرارت به صورت طبیعی، با جایگزینی هوای گرم و هوای سرد رخ می‌دهد. به این ترتیب که هوای گرم تولید شده‌ توسط بخاری گلخانه به سمت بالا حرکت کرده و هوای سرد به نزدیکی سطح گلخانه هدایت می‌شود. یکی از راه‌های انتقال گرما به صورت تابشی اتفاق می‌افتد. بدنه‌ و سقف گلخانه می‌توانند گرما را جذب، ذخیره، یا به صورت تابشی منعکس کنند. عایق بندی نامناسب یکی دیگر از علت‌های اتلاف گرما در گلخانه‌ها به شمار می‌آید. وجود شکاف و درز در درب، پنجره‌ها، دیوارها و سقف گلخانه می‌تواند باعث خروج و هدر رفتن گرما از داخل گلخانه شود. هوای سرد بیرون می‌تواند از طریق همین درزها به داخل گلخانه نفوذ پیدا کند.

مقدار گرمای لازم برای گرمایش مناسب گلخانه

قدم اول قبل از خرید سیستم گرمایشی برای گلخانه، محاسبه‌ی مقدار گرمایی است که برای گرمایش گلخانه نیاز دارید. ابتدا باید مقدار گرمای تولید شده و مقدار گرمای اتلافی را محاسبه کنید. بعد از به دست آوردن میزان انرژی گرمایی لازم برای گرمایش گلخانه، نوبت به تهیه سیستم گرمایشی می‌رسد. برای گرمایش گلخانه می‌توانید از روش‌های گرمایشی مختلف و انواع بخاری گلخانه استفاده کنید. در ادامه‌ی مطلب شما را با انواع بخاری گلخانه آشنا خواهیم کرد.

بخاری برقی گلخانه

بخاری برقی گلخانه

بخاری برقی گلخانه یکی از انواع بخاری گلخانه است که روش استفاده‌ی بسیار ساده‌ای دارد. برای بهره گیری از بخاری برقی، گلخانه‌ی شما باید مجهز به سیم کشی برق باشد تا به جریان الکتریسیته دسترسی داشته باشید. هزینه‌ی خرید دستگاه بخاری برقی گلخانه خیلی زیاد نیست. اما هزینه‌ی مصرف انرژی ماهیانه‌ی آن بالا است. به خصوص اگر گلخانه به صورت مناسب عایق بندی نشده باشد، میزان اتلاف انرژی گرمایی بالا رفته و هزینه‌های گرمایشی افزایش پیدا خواهند کرد.

بخاری هیزم سوز گلخانه

بخاری هیزم سوز گلخانه

برای گرم کردن هوای گلخانه می‌توان از بخاری هیزم سوز گلخانه نیز بهره برد. یکی از معایب بخاری هیزم سوز گلخانه این است که برای پر کردن مخزن سوخت همواره باید وارد گلخانه شوید تا مخزن را پر از چوب و هیزم کنید. این کار باعث باز و بسته شدن بیش از اندازه‌ی درب گلخانه شده و میزان اتلاف گرما را افزایش می‌دهد. هم‌چنین وجود هیزم در داخل گلخانه ممکن است باعث ورود انواع حشره و آفت به درون گلخانه شود. به منظور جلوگیری از این امر می‌توانید مخزن هیزم بخاری را خارج از گلخانه تعبیه کنید. این روش مانع اتلاف گرما و ورود حشرات شده و هم‌چنین خطر توزیع گاز مونوکسید کربن را در داخل گلخانه کاهش می‌دهد. اما این راه حل، کار پرهزینه‌ای خواهد بود.

بخاری زغال سوز گلخانه

شیوه‌ی کار بخاری زغال سوز گلخانه بسیار شبیه به بخاری هیزم سوز است. با این تفاوت که بخاری زغال سوز قدرت گرمایشی بیشتری دارد و میزان گرمای بیشتری تولید می‌کند. بخاری زغال سوز نیز به کنترل و پر کردن مداوم مخزن سوخت نیاز دارد. در نظر داشته باشید که پاک کردن منبع سوخت بخاری از خاکسترهای ذغال کار بسیار طاقت فرسایی است.

بخاری گازی گلخانهبخاری گازی گلخانه

منبع سوخت بخاری گازی گلخانه گاز پروپان یا گاز طبیعی است. به کارگیری و استفاده از بخاری گازی گلخانه بسیار آسان است. در صورت عملکرد صحیح بخاری گازی گلخانه، این نوع سیستم گرمایشی ایمنی بالایی دارد. اگر سیستم تهویه هوای مناسب در گلخانه وجود نداشته باشد، اکسیژن موجود در هوای گلخانه کاهش پیدا کرده و محیط خطرناکی را برای افراد داخل گلخانه به وجود خواهد آورد. هم‌چنین نشت پروپان می‌تواند باعث صدمه رساندن به گیاهان داخل گلخانه شود.

بخاری فن دار گلخانه

بخاری فن دار گلخانه

بخاری فن دار یکی از موثرترین انواع بخاری گلخانه شناخته می‌شود. وجود فن در بخاری باعث توزیع یکنواخت گرمای تولید شده در سراسر محیط گلخانه می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های وجود فن در بخاری گلخانه تامین تهویه‌ی مناسب هوا توسط بخاری فن دار است. فن موجود در بخاری باعث به جریان افتادن هوای داخل محیط گلخانه شده و حشرات را دور می‌کند.

بخاری تابشی گلخانه

یکی از ایمن‌ترین و بهترین روش‌های گرمایش گلخانه استفاده از بخاری تابشی است. امروزه بخاری‌های تابشی یکی از پرطرفدارترین انواع بخاری گلخانه به شمار می‌آیند. این بخاری‌ها در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند. بنابراین شما می‌توانید با توجه به اندازه‌ی گلخانه و شرایط گیاهان در حال پرورش، بخاری تابشی مناسب را انتخاب نمایید. روش گرمایش بخاری تابشی مانند گرم کردن سطح زمین توسط نور خورشید است. این بخاری به صورت مستقیم و بدون گرم کردن هوا، گیاهان قرار گرفته شده در امتداد مسیر تابشی خود را گرم می‌کند

. با استفاده از بخاری تابشی گلخانه میزان اتلاف گرما به حداقل می‌رسد. چرا که وجود باد و جریان هوا تاثیری در اثر گرمایشی بخاری تابشی ندارد. بخاری تابشی به علت نداشتن شعله‌ی باز یکی از ایمن‌ترین انواع بخاری گلخانه محسوب می‌شود. بخاری تابشی در حین فرآیند گرمایش اکسیژن نمی‌سوزاند. به همین علت یکی از منابع تولید گرمای پاک به شمار می‌آید.

برای تامین دمای مناسب برای گیاهان خاصی که به گرمای بیشتری برای رشد و نمو نیاز دارند، می‌توانید از بخاری تابشی کوچک استفاده کنید. این بخاری‌ها در فاصله‌ی مناسب، بالای گیاهان نصب شده و گرمای لازم برای پرورش آن‌ها را فراهم می‌کنند. بخاری تابشی را می‌توانید از سقف یا روی دیواره‌ی گلخانه نصب نمایید. هم‌چنین می‌توانید بخاری‌های پایه‌دار و ایستای تابشی را تهیه کنید. برخی از انواع بخاری‌های تابشی گلخانه نیز قابل حمل هستند و به راحتی جابه جا می‌شوند.

 

 

× نیاز به مشاوره و قیمت محصولات را دارید؟